You are currently viewing “Ekonomik” Ukrainie – Dzień Ukraiński w szkole

“Ekonomik” Ukrainie – Dzień Ukraiński w szkole

  • Post category:Wiadomości

Słupski “Ekonomik” postanowił nie pozostawiać swoich sąsiadów bez wsparcia i dzięki zaangażowaniu Samorządu Uczniowskiego oraz całej społeczności szkolnej zorganizował w środę Dzień Ukraiński, podczas którego uczniowie ubrali się w odzież w kolorach ukraińskiej flagi, częstowali wypiekami, a na uwieńczenie dnia wykonali panoramiczne zdjęcie zbiorowe z transparentami i flagami w tle. Tłum współtworzyli uczący się na co dzień w “Ekonomiku” młodzi Ukraińcy. Od pierwszego dnia wojny w szkole jest też prowadzona (we współpracy z Caritasem) zbiórka niezbędnych artykułów i żywności. Od kilku dni na terenie placówki przebywają jako “wolni słuchacze” uciekinierzy wojenni, którzy właśnie w Słupsku szukają schronienia i pomocy. Młodzi słupszczanie z pomocą nauczycieli robią wszystko, by stworzyć im namiastkę domu.

Z kolei rano w szkolnej auli Zespołu Szkół Ekonomicznych w Słupsku odbyła się jedna z najważniejszych debat w historii tej placówki. Zgromadzeni goście i uczniowie klas trzecich technikum, klasy humanistycznej z I Liceum Ogólnokształcącego oraz zajęć z kompetencji społecznych projektu “Zdolni z Pomorza” starali się odpowiedzieć na pytanie: “Czy świat nadal jest bezpieczny?”. Na pomysł debaty wpadli nauczyciele z ZSE: Agata Marzec i Tomasz Stempkowski, którzy przygotowali młodzież do wymiany zdań, jak również moderowali dyskusję.

Wydarzenie otworzyło przepiękne i emocjonalne wykonanie przez Alinę Reznichenko – uczennicę “Ekonomika” – jednej z ukraińskich ballad. Alina podziękowała słupszczanom i szkolnej społeczności za wsparcie, jakie otrzymała w trudnych chwilach. Opowiedziała o swoim strachu o rodzinę, bliskich, jednocześnie wyraziła nadzieję, że dzięki wspólnocie działań uda się wojnę wygrać.

W rozmowie z uczniami wzięli udział następujący goście:
Wiceprezydentka Miasta Słupska Marta Makuch – rodowita słupszczanka, zaangażowana w szereg działań prospołecznych oraz kwestie związane z równouprawnieniem, w szczególności kobiet. Wieloletnia działaczka organizacji pozarządowych i aktywistka miejska.

mgr Robert Czyż – asystent w Zakładzie Dydaktyki Bezpieczeństwa z Katedry Bezpieczeństwa Narodowego-Instytut Bezpieczeństwa i Zarządzania Akademii Pomorskiej w Słupsku, specjalizuje się w bezpieczeństwie wewnętrznym ukierunkowanym na obszar bezpieczeństwie i porządku publicznego i zarządzania kryzysowego. Były funkcjonariusz Policji. Członek organizacji pozarządowej Stowarzyszenie “Bezpieczny Region Słupski”.

Maciej Maraszkiewicz – psycholog i socjolog, na co dzień pracujący w I LO. Również miejski aktywista i uwielbiany przez młodzież pedagog.
Kristina Moskova – Ukrainka, od 2018 roku mieszkająca w Słupsku, w którym została na dłużej dzięki programowi Erasmus plus, choć miała z niego szybko wyjechać. W Polsce studiowała pielęgniarstwo i ukończyła studia podyplomowe z zakresu księgowości.

Albina Onoichenko – Ukrainka, uczennica klasy 4 A, jedna z najlepszych uczennic w szkole i chyba jedyna, która przeczytała dwa razy “Pana Tadeusza”, żeby lepiej go zrozumieć, a potem jeszcze sięgnęła po rosyjskie tłumaczenie. Pochodzi z Dniepra i w Polsce jest od czterech lat.

Alina Reznichenko – Ukrainka, uczennica klasy 3 Eg, utalentowana śpiewaczka i dusza artystyczna. W Polsce jest od 2019 roku, pochodzi z niewielkiego miasta Piatichatki. Uczęszczała do szkoły muzycznej, która – jak mówi Alina – nauczyła ją nie tylko śpiewać i tańczyć, ale także odważnie patrzeć na świat, działać twórczo i myśleć romantycznie.

Celem debaty była dyskusja na temat przyczyn załamania się bezpieczeństwa międzynarodowego w świecie, konsekwencji lokalnych konfliktów militarnych dla polityki globalnej oraz roli pomocy niesionej przez zwykłych obywateli.

Debata podzielona była na trzy bloki tematyczne:
Moduł I: Wojny miało nie być…
Jak to możliwe, że w XXI wieku doszło do wybuchu wojny w Europie?

Jak oceniamy reakcje różnych ludzi, państw i instytucji na wybuch wojny w Ukrainie?

Czy wojna jest koniecznością w sytuacji, gdy nie można znaleźć porozumienia?

Moduł II: A jednak wojna…
Obraz wojny w mediach – co zrobić, aby jej nigdy więcej nie było?

Moduł III: Wojna i co dalej?
Czy współczesny człowiek może czuć się bezpieczny w granicach swojego państwa?

Jak zdaliśmy test z solidarności społecznej? Czy możemy na siebie wzajemnie liczyć?

Co może zrobić młodzież, by uczynić świat bezpiecznym i wolnym od konfliktów?

Rozmowa była pełna emocjonalnych wystąpień, troski o losy współczesnego świata oraz niezgody na to, w jaki kierunku potoczyły się aktualne wydarzenia w Europie. Młodzież zgodnie stwierdziła, że pokój i bezpieczeństwo stanowią dla niej wartości priorytetowe. Niezwykle ważne słowa wypłynęły z ust Pani Wiceprezydent Marty Makuch, która zaapelowała do wszystkich o refleksję nad formą każdego przekazu naszego autorstwa, jaki kierujemy do innych. Rozmawiano o źródle mowy nienawiści, jakie sami czasem nieświadomie tworzymy. Refleksje optymistyczne stale mieszały się z pesymistycznymi, dzięki czemu debata pozwoliła wyrazić autentyczne myśli jej uczestników – bez koloryzowania rzeczywistości. Nikt nie był w stanie podsumować rozmowy zapewnieniem, że wszystko będzie dobrze…

Była to niezwykle mądra, dojrzała i pełna powagi sytuacji rozmowa. Jeden z jej wniosków stanowiło wyrażenie potrzeby otwarcia kolejnego rozdziału w historii relacji polsko-ukraińskich.

Na zdjęciu: uczniowie z trzecich klas technikum i I LO, uczestnicy debaty: Marta Makuch, Maciej Maraszkiewicz, Robert Czyż, Ukrainki mieszkajace w Polsce: Kristina Moskova, Albina Onoichenko, Alina Reznichenko, prowadzący debatę: Agata Marzec, Tomasz Stempkowski