W czwartkowe przedpołudnie w słupskim “Ekonomiku” odbyła się debata pt. “Cyberbezpieczni?” z udziałem ekspertów i uczniów. Debata była jednym z działań w projekcie “Złote Szkoły NBP”, którego tegorocznym tematem przewodnim są “Cyberbezpieczne Finanse”. Zespół Szkół Ekonomicznych w tym roku przystąpił do projektu, a młodzież bardzo zaangażowała się w jego realizację. Do dyskusji z ekspertami uczniów przygotowały nauczycielki: Urszula Bogdanowicz i Agata Bartoszek.
Środowiska eksperckie reprezentowali:
Marcin Natkaniec – prokurator Prokuratury Rejonowej w Słupsku, członek Zespołu Interdyscyplinarnego Miasta Słupska do spraw przeciwdziałania przemocy domowej, 20-letni staż prokuratorski, obecnie zajmuje się prowadzeniem spraw karnych, cywilnych i administracyjnych w Prokuraturze Rejonowej w Słupsku. Interesuje się problematyką szeroko rozumianej przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. „mowy nienawiści” i granic wolności słowa (również w cyberprzestrzeni), jak również ochrony zwierząt przed przemocą.
Robert Czyż – nauczyciel akademicki-dydaktyczny, asystent w Instytucie Bezpieczeństwa i Socjologii, Katedra Socjologii, Zakład Socjologii Ogólnej i Metodologii Badań Społecznych Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku, Uczelniany Koordynator Praktyk i Staży. Obszary pracy to: bezpieczeństwo i porządek publiczny, kuratela sądowa, penitencjarystyka, profilaktyka społeczna i resocjalizacja, dewiacje społeczne, metody badań społecznych w zakresie przeciwdziałania przestępczości. Autor i współautor kilku publikacji z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinach: nauki o bezpieczeństwie i nauki socjologiczne tj., „Rola organizacji pozarządowych i ich działania profilaktyczne w zapobieganiu zagrożeniom ze środowiska cyberprzestrzeni”; Raportu „Ocena bezpieczeństwa i porządku publicznego w granicach miasta Słupsk przez mieszkańców miasta” edycja VI. lata 2019-2020.
Członek Stowarzyszenia „Bezpieczny Region Słupski”. Jego zainteresowania to: działalność społeczna w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego, czytanie książek, muzyka, sport i podróżowanie.
dr Stanisław Kowalczyk – nauczyciel matematyki w naszej szkole oraz wykładowca akademicki na Uniwersytecie Pomorskim. Jego specjalnością jest teoria funkcji. W 1983 był finalistą Olimpiady Matematycznej. Ukończył Uniwersytet Warszawski na kierunku matematyka. Przez 3 kadencje był dyrektorem Instytutu Matematyki. Przez 4 kadencje był członkiem Senatu Uczelni. W 1994 roku obronił doktorat z matematyki na Uniwersytecie Łódzkim. Brał czynny udział w około 30 konferencjach Międzynarodowych w między innymi: USA, Francji, Włoszech, na Węgrzech, Bośni, Czechach. Interesuje się kryptografią, a szczególnie jej historią i prowadził ten przedmiot na słupskiej uczelni.
Maciej Koplin – absolwent studiów magisterskich na kierunku informatyka. Od ponad 12 lat pracownik firmy komputerowej Kaliop Poland, specjalizującej się w systemach e-commerce i CMS oraz tworzeniu dedykowanych systemów webowych realizujących unikalne potrzeby klientów. Jest menedżerem ds. dostaw w firmie zajmującej się technologiami informacyjnymi i usługami. Dodatkowo posiada certyfikaty Wprowadzenie do bezpieczeństwa IT Securitum, Scrum Master (PSM) oraz Prince2 Foundation i Practitioner w zakresie zarządzania projektami. Od października 2018 roku jest wykładowcą z zakresu IT na Uniwersytecie Pomorskim w Słupsku. Prowadzi zajęcia z: zarządzania projektami informatycznymi, inżynierią oprogramowania, Programowaniem stron internetowych, Zarządzaniem i administracją serwerami, Rozwojem procesów i narzędzi programistycznych. Interesuje się cyberbezpieczeństwem, zarządzaniem projektami, optymalizacją wyszukiwarek i optymalizacją stron internetowych. Prywatnie jest maratończykiem, kolarzem górskim i szczęśliwym tatą.
Debatę moderowali uczniowie i to oni przygotowali ciekawą prezentację stanowiącą punkt wyjścia do dyskusji. Dyskusja była podzielona na trzy części:
Moduł I: Jaka jest rola cyberbezpieczeństwa w obliczu zagrożeń współczesnego świata?
Moduł II: Sposoby ochrony danych osobowych w bankowości elektronicznej
Moduł III: Recepta na ulepszenie systemu cyberbezpieczeństwa – pomysły i wnioski z dyskusji
Sporo emocji wzbudziły pytania od publiczności. Przedstawiciele uczniów pytali między innymi o bezpieczeństwo ochrony danych w programach lojalnościowych, zastrzeżony pesel itp. Okazało się, że temat cyberbezpieczeństwa finansowego żywo ich zainteresował. Po debacie podkreślali, że stali się bardziej świadomi zagrożeń, na jakie się na co dzień wystawiają.
Temat debaty wymyślili sami uczniowie po zapoznaniu się z opisem założeń programu „Złote Szkoły NBA”, który uznali za doskonały punkt wyjścia do porozmawiania ze swoimi rówieśnikami o ich stosunku do kwestii bezpieczeństwa finansowego. Oni też zaprosili gości: adwokata, przedsiębiorcę, nauczycieli akademickich zajmujących się problematyką bezpieczeństwa oraz wskazali ucznia żywo zainteresowanego cyberbezpieczeństwem (porusza on te kwestie w swoich mediach społecznościowych). Uczniowie opracowali w grupie opisy sylwetek gości, które potem przedstawili we wstępie do debaty. Prowadzili z gośćmi korespondencję telefoniczną i mailową, ustalając zakres ich wiedzy specjalistycznej i konsultując układanie pytań. Plik ze scenariuszem został udostępniony wszystkim uczniom w szkole, aby i oni mogli dopisywać swoje pytania czy sugestie, z czego chętnie skorzystali. Następnie grupa uczniów zgłoszonych do debaty wybrała spośród siebie prowadzących i osobę, której zadaniem było przygotowanie wstępnej wersji prezentacji na temat cyberbezpieczeństwa finansów. Prezentacja została udostępniona gościom-specjalistom w swoich dziedzinach i oni opatrzyli ją komentarzami ze swoimi sugestiami. Świetnie spisali się prowadzący debatę, którzy szybko nawiązali żywy dialog zarówno z panelistami, jak i publicznością. Zaowocowało to lawiną pytań i wniosków. Dotyczyły one głównie: sposobów na pokonanie zagrożeń w cyberprzestrzeni, współodpowiedzialności za cyberbezpieczeństwo finansowe i rosnącego znaczenia ochrony danych osobowych w swojej przestrzeni. Po debacie uczniom został udostępniony czas wolny, który mogli przeznaczyć na indywidualne rozmowy z panelistami.