W czwartkowe przedpołudnie w Zespole Szkół Ekonomicznych w Słupsku odbyła się międzyszkolna debata z udziałem środowiska akademickiego pt. “My na styku kultur i kulturowych stereotypów”. Prowadziła ją Agata Bartoszek – nauczycielka z ZSE przy wsparciu Renaty Cierniak – polonistki. Celem debaty było: uwrażliwienie uczniów na wielokulturowy charakter społeczeństwa i tolerancję wobec przedstawicieli innych kultur, przedstawienie wzajemnych wyobrażeń i stereotypów przez przedstawicieli różnych kultur, między innymi polskiej i ukraińskiej, skonfrontowanie ich z własnymi doświadczeniami, ukazanie odmienności jako społecznego waloru, a nie problemu, przedstawienie skutków braku tolerancji dla innych kultur i ich społecznego zasięgu oraz wypracowanie nowych sposobów i metod walki z krzywdzącymi stereotypami społecznymi.
W debacie aktywnie uczestniczyli uczniowie z trzech szkół: ZSE, “Budowlanki” i “Elektryka”, a edukowali ich: dr Maria Aleksandrovich – doktor psychologii i psycholog specjalizująca się w psychologii rozwojowej i korekcyjnej. Od 2005 roku jest związana z Uniwersytetem Pomorskim w Słupsku, gdzie od 2008 roku pełni funkcję Kierownika Zakładu Psychologii, prof. dr hab. dr honoris causa multi Roman Drozd – historyk, w latach 2008-2016 rektor Akademii Pomorskiej w Słupsku. W jego kręgu zainteresowań badawczych znajdują się kwestie związane z relacjami polsko-ukraińskimi w XX i XXI wieku, polityką władz polskich wobec ukraińskiej mniejszości narodowej w Polsce, położeniem ludności ukraińskiej w Polsce oraz dziejami Kościoła greckokatolickiego po 1944 r. oraz Marek Szczepański – nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości. Absolwent Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku. Środowisko uczniowskie z Ukrainy reprezentowały: Alona Safroniuk, Alona Sutormina i Vita Sosna.
Uczestnicy debaty dyskutowali i wymieniali poglądy w następującym porządku:
MODUŁ I Wielokulturowość Europy – przekleństwo czy bogactwo?
Kultura, kultury i multikulturalizm – próba definicji pojęć
Jak wygląda wielokulturowość w wydaniu polskim?
“Dobre, bo polskie” – gdzie leży granica między dumą narodową a ksenofobią?
MODUŁ II: O sile kulturowych stereotypów…
Co stoi na przeszkodzie w tworzeniu dobrych relacji międzykulturowych?
Jakie są skutki działania stereotypów kulturowych w społeczeństwie polskim?
Jak można obalić krzywdzące stereotypy kulturowe funkcjonujące w powszechnej świadomości?
MODUŁ III: Ukraińcy w Polsce – jak się czują?
Obraz relacji polsko-ukraińskich w kontekście pomocy po ataku Rosji na Ukrainę.
Czego uczą się od siebie nawzajem polscy i ukraińscy uczniowie?
Pani Ilona Samuła – nauczycielka przedmiotów zawodowych i opiekunka SU w ZSE – wraz z uczniami przygotowała atrakcyjne stoisko ukraińskie, przy którym zgromadzili się goście po debacie, by skosztować specjałów kuchni ukraińskiej i poznać lepiej ukraińskie zwyczaje.