W poniedziałkowe popołudnie w auli Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Stanisława Staszica w
Słupsku odbyło się wyjątkowe spotkanie młodzieży z “Ekonomika” oraz I Liceum Ogólnokształcącego
im. Bolesława Krzywoustego. Uczniowie klas pierwszych technikum oraz klasy humanistycznej i
psychologiczno-społecznej w liceum wypełnili aulę po brzegi, aby podyskutować na temat stanu zdrowia
psychicznego człowieka XXI wieku i wspólnie stworzyć receptę pomagającą skutecznie radzić sobie z
problemami dnia codziennego. Na pomysł debaty wpadli: Agata Marzec – bibliotekarka i polonistka z
ZSE i Maciej Maraszkiewicz – psycholog i nauczyciel w ILO, którzy po jednej z wcześniejszych debat
otrzymali sygnały od młodzieży, że po okresie zamknięcia i izolacji w pandemii nie do końca udało się jej
odzyskać równowagę wewnętrzną. Postanowili wyjść tej sugestii naprzeciw i szczerze porozmawiać o
psychicznych i psychologicznych stanach towarzyszących trudnym momentom życiowym. Ostatecznie
debatę pt. “Zanurzeni we współczesnym świecie. Czy potrafimy wypłynąć na powierzchnię?”
przygotowali: Agata Marzec i Tomasz Stempkowski z ZSE oraz Maciej Maraszkiewicz i Wojciech
Wróblewski z I LO.
Do celów i założeń debaty należało: wywołanie dyskusji na temat źródeł lęków i negatywnych
emocji współczesnego człowieka; zaproponowanie sposobów ich oswajania i zwalczania; zachęcenie
młodzieży do podejmowania pracy nad sobą w zakresie samodzielnego pokonywania kryzysów
emocjonalnych, jak również do odważnego proszenia o pomoc; zwrócenie uwagi na społeczne
uwarunkowania stanów psychicznych młodego człowieka w wieku dojrzewania, wywołanie pozytywnego
nastawienia i odwagi do przyjmowania spadków nastroju oraz traktowanie ich jako naturalnego przejawu
natury człowieka.
Gośćmi debaty, którzy reprezentowali głos młodzieży i dorosłych byli:
1. Maciej Maraszkiewicz – socjolog i psycholog. Współpracował z Ośrodkiem Doskonalenia
Nauczycieli i prowadził wiele nowatorskich inicjatyw, np. tydzień bez telefonu;
2. Wojciech Wróblewski – nauczyciel języka polskiego w I LO;
3. Magdalena Wróblewska-Majchrowska – nauczycielka języka polskiego w I LO;
4. Dominika Wysocka – psycholog, trenerka umiejętności społecznych, edukatorka seksualna;
5. Szymon Jasik z III G w ZSE – miłośnik rysunku, siedemnastolatek bojący się publicznych
wystąpień i nawiązywania bliższych relacji z rówieśnikami;
6. Noemi Szwajkowska z 4E w ZSE – przyszła ekonomistka i jedna z najlepszych uczennic w
szkole, którą uwielbia, choć wybrała ją jej mama – absolwentka „Ekonomika”, pracująca również
jako księgowa;
7. Kacper Dzidkowski z III G w ZSE – uczeń klasy graficznej interesujący się muzyką i
militariami;
8. Małgorzata Soroka z ILO – uczennica klasy pierwszej o profilu psychologiczno-społecznym;
9. Hanna Królikowska z IB z ILO – uczennica klasy o profilu humanistycznym, mocno
interesująca się literaturą, zwłaszcza XIX i XX wieku, a także wybranymi zagadnieniami
historycznymi, np. Rewolucją Francuską i wojnami napoleońskimi. Zdecydowała się wziąć udział
w debacie, aby popracować nad swoimi umiejętnościami publicznego przemawiania.
Wypowiadających się wspierali na bieżąco uczniowie i nauczyciele zgromadzeni w sali, aktywnie
zadając pytania i komentując usłyszane treści. Z każdą kolejną minutą uczestnicy wykazywali coraz
więcej odwagi do mówienia o swoich lękach, strachach i dylematach. I chociaż w debacie wzięli udział
głównie uczniowie klas pierwszych, będący u progu edukacji w szkole ponadpodstawowej, rozmawiali
dojrzale, poważnie i z pełnym poszanowaniem współrozmówców, nawet jeśli się z nimi nie zgadzali.
Prowadząca debatę Agata Marzec zaproponowała następujący porządek dyskusji:
MODUŁ I Czego i dlaczego się boimy?
1. Co ściąga nas na emocjonalne dno i nie pozwala cieszyć się życiem?
2. Jakie są główne przyczyny lęków człowieka zanurzonego we współczesnym świecie?
MODUŁ II Czy współczesny człowiek potrafi skutecznie zadbać o zdrowie psychiczne?
1. Gdzie najczęściej szukamy pomocy w kryzysach emocjonalnych i czy jest to skuteczne?
2. Samodzielnie czy z pomocą specjalistów – jak najlepiej pokonywać wewnętrzny kryzys?
3. Jaką receptę na uzyskanie dobrostanu psychicznego wypisałbyś innym?
Na koniec wspólnie stworzono Współczesną Receptę na Pokonywanie Trosk i Problemów,
zaprezentowano uczniom numery telefonów zaufania oraz instytucji niosących pomoc w
sytuacjach kryzysowych. Uczniowie nie wstydzili się przepisywania ich do swoich prywatnych
notatek…
Pani Agata Marzec jako koordynatorka „Narodowego Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
na lata 2021-2025” realizowanego w Zespole Szkół Ekonomicznych w Słupsku przypomniała, że
już niedługo pojawi się w szkole zestaw nowych książek i poradników psychologicznych, które
będą służyć wsparciem w pracy nad rozwojem osobowości człowieka w każdym wieku.
Kooperacja uczniów z “Ekonomika” i I LO podczas debaty była pierwszą w historii obu
szkół, ale wypadła pomyślnie i zaowocowała wytworzeniem twórczej energii do zmagania się z
własnymi trudnościami natury emocjonalnej. Uśmiech, który zagościł na twarzach
zintegrowanych uczniów, był najlepszym podsumowaniem debaty.
Debacie przysłuchiwał się Drugi Zastępca Prezydenta Miasta Słupska Marek Goliński.