Image

Informacje o projekcie

Projekt : Rozwój kompetencji społecznych uczniów ZSEiT w ramach praktyk zagranicznych realizowany jest z programu: Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego

W ramach projektu 70 uczniów uczestniczyło w praktykach we Włoszech i Niemczech. Uczniowie, którzy się zakwalifikowali przeszli przez proces rekrutacyjny i brali udział w zajęciach przygotowawczych oraz procesie upowszechniania projektu.

Całkowity budżet projektu wyniósł: 643 244,68 PLN . Dofinansowanie pozwoliło na zorganizowanie udanego pobytu uczniów we Włoszech i Niemczech, przeprowadzenie zajęć pedagogicznych, językowych, kulturowych. Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu pracownie graficzne i ekonomiczne uzyskały nowy sprzęt, materiały potrzebne do wydruku plakatów, ulotek informacyjnych.

Główne cele projektu

Celami głównymi projektu są: poprawa jakości szkolnictwa zawodowego, nabycie kluczowych kompetencji i umiejętności zawodowych uczestników praktyk zagranicznych,  rozwój zdolności interpersonalnych i wykształcenie postawy tolerancji, potwierdzenie uzyskanych efektów certyfikatami i dokumentem Europass Mobilność.

Cele szczegółowe: zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce, zdobycie kompetencji zawodowych m.in. związanych ze stosowaniem technologii informatycznych, stosowaniem prawa pracy, obsługą kadr i programów księgowych, naliczaniem wynagrodzeń, tworzeniem dokumentów, wyliczaniem podatków i ubezpieczeń społecznych.

Projekt odpowiada na zdefiniowane potrzeby uczniów: umiejętności zawodowe, językowe, osobiste i interdyscyplinarne takie jak: radzenie sobie ze stresem, umiejętność planowania własnej pracy.  Praktyka zawodowa na poziomie międzynarodowym, podniesie poziom kompetencji i poprawi umiejętności zawodowe, językowe uczniów  co zostanie potwierdzone Certyfikatem Europass Mobilność.

Pobyt zagraniczny

Włochy to miejsce wymarzone dla uczniów. W pierwszym roku praktyki odbywały się w Bolonii. Miasto gwarantowało nie tylko praktyki w nowoczesnych firmach, ale również wiele atrakcji turystycznych. Uczniowie odwiedzili Florencję, Wenecję, Weronę. 

W kolejnym roku następna grupa przebywała w Padwie. Ta niewielka miejscowość dawała możliwość obcowania z kulturą włoską i uczenie się innego stylu życia. Po pracy można było zjeść pyszne lody, zwiedzić Weronę, czy Mediolan.

Berlin był prawdziwym wyzwaniem dla uczniów. Każdego roku uczniowie mieszkali u rodzin, dzięki czemu doskonalili język niemiecki i rozwijali swoją samodzielność. Miejsca praktyk, klimat dużego miasta, wycieczki i wizyty w muzeach … to wszystko wpływało na doskonalenie wielu umiejętności i zdobywanie nowej wiedzy, nie tylko zawodowej.

Praktyki

Projekt zagwarantował szkole realizację praktyk zawodowych w atrakcyjnych miejscach oraz u kompetentnych, obcojęzycznych pracodawców. W związku z tym realizacja podstawy programowej jest możliwa w wyjątkowych warunkach pracy.

Uczniowie klas drugich realizowali obowiązkowe praktyki w międzynarodowych grupach. Miejsca praktyk były dostosowane do ich potrzeb, a program praktyk przebiegał zgodnie z podpisanymi umowami. Uczniowie sprawdzali swoja wiedzę i zdobywali nową, którą sprawdzali w praktyce. Czuwali nad nimi opiekunowie, którzy monitorowali ich postępy. Zdobyte umiejętności potwierdziły certyfikaty i oceny praktyk.